Wyjaśnienie w sprawie stanu klęski żywiołowej. Drukuj
Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
czwartek, 17 sierpnia 2017 09:26
Stan klęski żywiołowej. Wyjaśnienie
  • środa, 16 sierpnia 2017 18:00 Obecnie nie ma potrzeby wprowadzenia stanu klęski żywiołowej w województwie pomorskim. Jego wprowadzenie nie miałoby wpływu na skuteczniejsze niż obecnie prowadzenie akcji ratunkowej, a oznaczałoby znaczne utrudnienia dla mieszkańców oraz turystów.Wprowadzenie stanu klęski żywiołowej wiązałoby się m.in. z ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej, utrudnieniami w poruszaniu się, zakazem organizowania lub przeprowadzania imprez masowych.

- Nie wystąpiłem z wnioskiem o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej, dlatego że nie widziałem i nie widzę ku temu przesłanek - wyjaśnia Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich. - Musimy brać pod uwagę, że jest to pewien stan wyjątkowy, który nakłada pewne obowiązki i ograniczenia dla mieszkańców, albo osób, które przebywają na tym terenie.

Zdaniem wojewody wszystkie działania służb były skoordynowane i nie było potrzeby wprowadzania stanu klęski żywiołowej. =- Gdyby pojawiły się problemy z koordynacją, gdyby przykładowo któraś ze służb nie chciała się podporządkować, albo gdyby np. starostowie, wójtowie nie wykonywali swoich obowiązków - wtedy tak, bo trudno by sobie wyobrazić, żeby tolerować brak współdziałania we wszystkich takich sytuacjach - dodał Dariusz Drelich.
Skutki nawałnic, które nawiedziły 11 sierpnia 2017 r. województwo pomorskie są na bieżąco usuwane. Na terenie całego województwa pracują żołnierze, służby, straż oraz wolontariusze, a sytuacja jest monitorowana przez odpowiednie organy. Akcja jest koordynowana, przepływ informacji między jednostkami odbywa się sprawnie, dzięki czemu widać efekty prowadzonych działań.

Dlaczego nie wprowadzono stanu klęski żywiołowej?
Mimo, iż sytuacja po przejściu burz jest poważna, wojewoda pomorski nie wnioskował do Rady Ministrów o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej. Z klęską żywiołową, w myśl Ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, mamy do czynienia, gdy ochrona zdrowia i życia dużej liczby osób oraz mienia znacznych rozmiarów lub środowiska na znacznych obszarach jest możliwa tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków. Stała kontrola nad postępami usuwania skutków nawałnic wskazuje, że nie zostaje wypełniona powyższa przesłanka, a stosowane siły i środki w pełni pozwalają na skuteczne i sprawne zażegnanie sytuacji kryzysowej, w której znalazło się województwo pomorskie.

Co ważne - w stanie klęski żywiołowej w sposób nadzwyczajny funkcjonują organy władzy publicznej oraz mogą zostać ograniczone wolności praw człowieka i obywatela, w sposób taki jak np. zawieszenie działalności niektórych przedsiębiorców, nakaz lub zakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju, nakazanie pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, całkowita lub częściowa reglamentacja zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły, ograniczenia w dostępie do usług komunikacyjnych, transportowych, pocztowych, obowiązek opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń, dokonanie przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych budynków budowlanych albo ich części, nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów, nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach, zakaz organizowania imprez masowych, nakaz lub zakaz określonego sposobu przemieszczenia się, ograniczenie lub odstąpienie od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodującym bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracowników oraz wiele innych.

Mogą zostać również nałożone świadczenia osobiste i rzeczowe polegające na: udzieleniu pierwszej pomocy osobom, które uległy nieszczęśliwym wypadkom, czynnym udziale w działaniu ratowniczym lub wykonywaniu innych zadań wyznaczonych przez kierującego akcją ratowniczą, wykonywaniu określonych prac, oddaniu do używania posiadanych nieruchomości lub rzeczy ruchomych, udostępnianiu pomieszczeń osobom ewakuowanym, użytkowaniu nieruchomości w określony sposób lub w określonym zakresie, przyjęciu na przechowanie i pilnowaniu mienia osób poszkodowanych lub ewakuowanych, zabezpieczeniu zagrożonych zwierząt, a w szczególności dostarczeniu paszy i schronienia, zabezpieczeniu zagrożonych roślin lub nasion, pełnieniu wart, zabezpieczeniu własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed ich zanieczyszczeniem, skażeniem lub zakażeniem, a także udostępnianiu ich dla potrzeb osób ewakuowanych lub poszkodowanych, w sposób wskazany przez organ nakładający świadczenie, zabezpieczeniu zagrożonych dóbr kultury.

Za niedostosowanie się do nakazów, zakazów i ograniczeń w myśl ustawy grożą sankcje karne w postaci aresztu bądź grzywny. 
Wprowadzenie stanu klęski żywiołowej jest zasadne w momencie, gdy powyższe zmiany w funkcjonowaniu państwa są niezbędne do usunięcia lub zapobieżenia negatywnych skutków katastrof naturalnych lub awarii technicznych. Wojsko, służby, straże i organy są wydolne i działają sprawnie, akcja usuwania skutków nawałnicy jest należycie koordynowana, a jej efekty są widoczne i monitorowane w sposób ciągły. Nie jest więc zasadnym narażanie mieszkańców oraz turystów wprowadzaniem tak dotkliwych, określonych prawem ograniczeń oraz wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu organów władzy publicznej, w tym władz samorządowych.